Over de bus

Busbouwers

 Aan het begin van de 20e eeuw was de busbouw een wereld van vakmanschap. Fabrikanten van minibussen hebben hun vaste klanten en weten meestal aan het begin van het jaar wat ze gaan produceren en waar ze uiteindelijk gaan leveren. Tegenwoordig is de productie van trainers geconcentreerd in enkele grote bedrijven. Alleen minibussen en middelgrote bussen zijn nog klein.

Vliegtuigbussen

 Bussen worden ook gebruikt om passagiers tussen het vliegtuig en de luchthaventerminal te vervoeren. Dit is nodig omdat de afstand soms te groot is om te lopen, en ook omdat moet worden voorkomen dat passagiers over het perron zwerven. Op de grotere luchthavens van tegenwoordig steken passagiers vaak een jetbrug over, maar daar worden nog steeds veel bussen gebruikt, soms alleen in geval van nood.

 Het is een vervoermiddel voor een groot aantal mensen over een relatief korte afstand (ongeveer een kilometer). Door de lange afstand zijn stoelen nauwelijks nodig. Hierdoor hebben deze bussen maar een handvol zitplaatsen, wat een hogere capaciteit en sneller instappen betekent. Het is vermeldenswaard dat de bussen vaak veel breder zijn dan reguliere bussen. Dit kan omdat er geen bussen op de openbare weg rijden.

 Er zijn vliegtuigbussen waarvan het passagierscompartiment kan worden verhoogd zodat deze direct bij het vliegtuig kan worden geplaatst. Er zijn geen vliegtuigtrappen meer nodig om passagiers te laten instappen.

Langeafstandsbussen

De gebruikte bussen zijn meestal bussen, semi-toeristenbussen of andere comfortabele bussen. In sommige landen, waaronder het VK, exploiteren sommige particuliere bedrijven langeafstandsbussen (National Express) op eigen risico. Deze bussen concurreren vaak met het spoor, in plaats van het spoornet aan te vullen, zoals bij de Nederlandse Interliner het geval is.

 Langeafstandsbussen zijn soms 15 meter lang (in plaats van de gebruikelijke 12 meter voor andere bussen) en hebben zitplaatsen. Aan de achteras (achteras) wordt dan een extra as toegevoegd om het draagvermogen per wiel binnen de wettelijke grenzen te houden. Deze zogenaamde derde as, die een stuurfunctie heeft in bochten, wordt bij 20 km/u of meer geblokkeerd om de stabiliteit van de bus bij hogere snelheden te waarborgen.